FABRICZIUS JÓZSEF ÁLTALÁNOS ISKOLA

2112 Veresegyház, Fő út 77-79.

A hétvégi házi feladatok és az iskolai dolgozatok szabályai

AZ OTTHONI (NAPKÖZIS) FELKÉSZÜLÉSHEZ ELŐÍRT ÍRÁSBELI és SZÓBELI FELADATOK MEGHATÁROZÁSÁNAK ELVEI ÉS KORLÁTAI

Iskolánkban a házi feladatok meghatározásával kapcsolatosan az alábbi elvek érvényesülnek:

  • a házi feladatok legfontosabb funkciója a tanórán feldolgozott tananyaghoz kapcsolódó gyakorlás (készség- és képességfejlesztés), valamint a tananyaghoz kapcsolódó ismeretek megszilárdítása,
  • a házi feladat mennyisége (írásbeli és szóbeli) az átlagos képességű tanulónak alsó tagozatban napi kb. 1 órai, a felső tagozatban kb. napi 2 órai munkával elvégezhető,
  • a tanulók hétvégére (szombatra, vasárnapra), valamint a tanítási szünetek idejére annyi házi feladatot kapnak, mint egyik napról a másikra,
  • a tanulók a tanítási szünetek idejére – a szokásos (egyik óráról a másikra esedékes) feladatokon túl – nem kapnak sem szóbeli, sem írásbeli házi feladatot,
  • a tanulók eredményes felkészülésének érdekében egy tanítási napon belül egy-egy osztállyal legfeljebb kettő témazáró, illetve félévi vagy év végi felmérő dolgozatot lehet íratni.

OSZTÁLYOZÁSI NORMÁK AZ INTÉZMÉNYBEN

–  a félévi és tanév végi osztályzatok kialakításához a kis óraszámú (heti 1-2 óra) tantárgyaknál félévente négy, heti 3 vagy annál több óra esetén legalább félévente 6 osztályzat és egyéb értékelő információ szükséges + az előírt számú dolgozatok osztályzatai,

–  magyar nyelv és irodalomból és idegen nyelvből (2-8. osztály) évente legalább 3, matematikából 4 iskolai dolgozat („nagy” vagy felmérő /témazáró/ dolgozat) íratása kötelező, a többi szaktárgy ugyanilyen dolgozatainak minimális számát a szaktárgyi tantervek tartalmazzák,

–  témazáró dolgozat az, amelynek időtartama legalább 1 tanítási óra és egy, vagy több téma, illetve negyedév, félév stb. anyagát öleli fel; a dolgozatokat az írás után legkésőbb két héten belül kijavítva meg kell mutatni a tanulóknak; a tanév vége előtt öt munkanappal dolgozatot íratni nem szabad, erre az időszakra a felmérések értékelése, a tanulókkal történő megbeszélése maradhat,

–  az évközi osztályozás az 1. osztályt kivéve a tantárgy jellegének megfelelő szóbeli, írásbeli és gyakorlati feladatok segítségével történik 1-5-ig adott számjegyekkel.

A témazárók, átfogó felmérők értékelése a tanulók tanulmányi munkájának, teljesítményének egységes értékelése érdekében a következő:

Alsó tagozat (1-4. évfolyam)

5     jeles                          91-100%
4     jó                                81-90%
3     közepes                      61-80%
2     elégséges                   41-60%
1     elégtelen                     0-40%

Felső tagozat (5-8. évfolyam)

5     jeles                          91-100%
4     jó                                76-90%
3     közepes                      56-75%
2     elégséges                   36-55%
1     elégtelen                       0-35%

Abban az esetben, ha az alkalmazott felmérő tartalmazza a teljesítmények osztályzatra váltását, akkor az értékelést a szerint kell végezni.

Egyéb írásbeli számonkérések értékelése (pl.: készség szintű ismeretek) a fenti %-októl eltér, azok érdemjegyre váltását a tantárgyi tantervek tartalmazzák.

A tanuló által szerzett érdemjegyekről a szülőt az adott tantárgyat tanító nevelő értesíti a e naplón (KRÉTA) keresztül.

A második évfolyamtól az év végi bizonyítványban a harmadik-negyedik évfolyam félévi értesítőben és az év végi bizonyítványban, illetve az ötödik-nyolcadik évfolyamon a félévi értesítőben és az év végi bizonyítványban a következő tantárgyakból elért eredmények kerülnek érdemjeggyel minősítésre:

  • Második évfolyam év végétől – negyedik évfolyamig: magyar nyelv, magyar irodalom, idegen nyelv, matematika, környezetismeret, ének-zene, vizuális kultúra technika és tervezés, testnevelés, sakk, digitális kultúra, etika/ hit- és erkölcstan
  • ötödik évfolyamon: magyar nyelv, magyar irodalom, történelem, idegen nyelv, matematika, digitális kultúra, természettudomány, ének-zene, vizuális kultúra, technika és tervezés, testnevelés, etika/ hit- és erkölcstan
  • hatodik évfolyamon: magyar nyelv, magyar irodalom, történelem, idegen nyelv, matematika, digitális kultúra, természettudomány, ének-zene, vizuális kultúra, technika és tervezés, testnevelés, etika/ hit- és erkölcstan
  • hetedik évfolyamon: magyar nyelv, magyar irodalom, történelem, idegen nyelv, matematika, digitális kultúra, fizika, biológia, kémia földrajz, ének-zene, vizuális kultúra, technika és tervezés, testnevelés, etika/ hit- és erkölcstan
  • nyolcadik évfolyamon: magyar nyelv, magyar irodalom, történelem, idegen nyelv, matematika, digitális kultúra, fizika, biológia, kémia, földrajz, ének-zene, vizuális kultúra, testnevelés, etika/ hit- és erkölcstan

 

JELES (5)

 

JÓ (4)

 

KÖZEPES (3)

 

ELÉGSÉGES (2)

 

ELÉGTELEN (1)

ha a tantervi követelményeknek kifogástalanul eleget tesz. Ismeri, érti, tudja a tananyagot, alkalmazni is képes. Saját szavaival is ki tudja fejezni egy szabály, törvényszerűség lényegét. Tud szabadon, önállóan beszélni.

ha a tantervi követelményeknek megbízhatóan, csak kevés és jelentéktelen hibával tesz eleget. A definíciókat szó szerint megtanulja, apróbb bizonytalanságai vannak, kisebb előadási hibákat vét.

ha a tantervi követelményeknek pontatlanul, néhány hibával tesz eleget, többször szorul nevelői segítségre, kiegészítésre. Ismeretei felszínesek, kevésbé tud önállóan dolgozni, beszélni.

ha a tantervi követelményeknek csak súlyos hiányosságokkal tesz eleget, de a továbbhaladáshoz szükséges minimális ismeretekkel, jártasságokkal rendelkezik. Akar, de nem tud önállóan dolgozni.

ha a tantervi követelményeknek nevelői útbaigazítással sem tud eleget tenni, nem rendelkezik a továbbhaladáshoz szükséges minimális ismeretekkel, jártasságokkal. Képtelen az önálló feladatvégzésre.

 

Megjegyzés:

–   a különböző műveltségi területek (tantárgyak) tantervei tartalmazzák az osztályozás speciális kritériumait (pl.: technika és tervezés, digitális kultúra, készségtárgyak, idegen nyelv),

–   a 4., a 6. és a 8. évfolyam végén a NAT követelményeinek megfelelő eredménymérés történik

–   a tanulók az osztályozási e naplóba (KRETA) is, a bizonyítványba is számszerű értékelést kapnak, kivéve az első évfolyam félév, év vége és a második évfolyam félévig (lásd előbb),

–   a kiemelkedő tanulmányi teljesítményt a tanév végén szaktanári és tantestületi dicsérettel ismerjük el.  A dicséret az osztálynaplóba, a bizonyítványba és a törzskönyvbe is bekerül,

–   első évf. félév, év vége és a 2. évf. félévig a tanulók szöveges értékelést kapnak az erre a célra készült értékelési ajánlás szerint.

–   a dráma és színház tantárgyak esetében az érintett évfolyamon szöveges minősítéssel értékelünk.